Direktlänk till inlägg 13 juni 2013

Nu ska ni få höra

Av kimsdogblogg - 13 juni 2013 17:15

Jag har börjat att valla får. Det var mattes idé; men inte mig emot, det är faktiskt jättespännande. Men såååå svårt. Många tror, att är man född border collie, så kan man automatiskt valla. Så är det inte, man måste lära sig en massa. Det där med driften att valla har jag däremot i blodet.


Förvisso känner jag en obetvinglig lust att springa efter dem och få dem att stanna, men hur gör man sen? ”Ta det lugnt”, säger matte, ”du lär dig nog så småningom”. Lätt för henne att säga, hon kan ju knappast själv. När jag vill rusa runt flocken, så vill hon att jag ska ta det lugnt; men det säger vår lärare att matte inte ska lägga sig i, jag begriper mycket bättre än matte. Ha!


Här får jag syn på fårskallarna, bara damer allihopa förresten.

   


Nu ska vi se om jag kan komma närmare, utan att de ser mig.

   


Bäst att smyga.

 


Shit, nu kommer de emot mig, hur gör jag nu?

 


Måste visa vem som bestämmer.

   


Till vänster, tjejer, till vänster för tusan!

(Om ni tittar längst bort i hagen, så ser ni experten)

 


Så där, nu har jag er, stå stilla nu.

 
  


Nu gäller det att passa dem, så de inte sticker. Tungan rätt i munnen.

 


 Nu tjejer, nu ska vi bara ta det lilla lugna. Puh, de är ju som en smörklick i en het stekpanna, de glider ut åt sidorna så fort man lutar lite.

   
 


PS

Jag passade på att smaka lite på fårbajs. Dödsgott! Fast det gröna runt munnen avslöjer mig och nu får jag inga pussar av matte på minst ett par timmar (sen har hon glömt det).

 



 
 
Laika

Laika

13 juni 2013 18:37

Wow, vilken uppgift du fått och har framför dig, men jag måste säga att det verkar gå rätt så bra för dig :) Jag hade nog kanske bara smakat på fårbajset i bästa fall :)

http://www.laikagumman.bloggplatsen.se

 
Agneta

Agneta

15 juni 2013 19:39

man kan ju se hur du har den där uppgiften i blodet, så som du kan smyga Kim! I vår familj har vi en av dina släktingar på en gård utanför Uppsala... hon heter Moa, hon har lärt sig valla får genom skogen, från en hage till en annan eller hem till ladan, så skickligt tycker jag som är en pyreneer hund, vaktar min flock men vill inte valla, det verkar alldeles för jobbigt....... men OM det kommer en björn eller en sopbil för nära min flock........ då du!

http://boompaneta.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av kimsdogblogg - 1 september 2015 11:06

Sommaren har bjudit på massor av sol och bad. Fram för allt gillar jag det senare. Två trevliga tonårstjejer har lekt med mig. Inte alls så dumt faktiskt.   Jag låter bilderna berätta.             ...

Av kimsdogblogg - 28 augusti 2015 08:20

  Matte och jag har haft semester från bloggen, men nu ska vi väl börja så sakta igen.       Jag har som vanligt försökt hålla mig i form med simning samt smidighet- kondition och styrketräning och är nu i en lysande form.     Det ä...

Av kimsdogblogg - 25 juli 2015 07:58


Jag är mest ute nu undersommaren, så det finns inte så mycket tid att blogga.     Just nu är Simson här och hälsar på. ...

Av kimsdogblogg - 6 juli 2015 09:40

Vid mitt senaste besök på fastlandet hälsade vi på hos Simson.     Här ser ni hur han transporterar sig.     Lyxigt eller hur. Vi andra får minsann gå på egna ben. ...

Av kimsdogblogg - 18 juni 2015 08:15


Matte är en sån där, som gillar hästar. Egentligen vill jag ju vara den ende, men man kan inte få allt och jag är anpassningsbar. Så då får jag väl också gilla hästar. Jag brukar strosa runt i stallet, när hon borstar på dem. Ibland går jag in bland ...

Skapa flashcards