Alla inlägg under januari 2012

Av kimsdogblogg - 31 januari 2012 17:53


   

Jag har varit på en längre resa – ändå till Norrland, det är därför ni inte hört ifrån mig på ett tag. Matte säger att man inte ska skriva på bloggen, när man är borta på semester, då kan man få besök av inbrottstjuvar.


Det var mycket snö och kallt i Norrland, och i övrigt jättekul. Fast bilresan dit var lite tråkig, dock som den väluppfostrade kille jag är, så låg jag lugnt i bilen. Som väl var gjorde matte kiss- och matstopp ibland. Som ni ser, om ni tittar noga, hade matte skidorna med sig. Dumt, tycker jag, hon ramlar ju hela tiden.


 

Det var busmycket snö i Norrland

 

I dag var det väldigt spännande för lilla mamma och brorsan kom och hälsade på. Tyvärr var matte fullt upptagen av att prata med min f.d Matte, så hon glömde alldeles att fotografera alltihop. Klantigt, tycker jag! Lilla mamma glömde sin leksak hos oss; men jag vaktar den till hon kommer och hämtar den.


 

Mammas leksak, som jag tänker att vakta


Lilla mamma var sig lik; brorsan däremot hade blivit både stor och stöddig. Först blev jag lite ställd, men sen moppsade jag upp mig jag också.


                                                  
                      - - - - - - - - - -


Sen gick matte en lång promenad på sjön med Smilla och mig. Konstigt, nu kan man gå på vattnet! Solen sken som jag aldrig sett den skina förr och matte satte sig en stund på en bänk, medan tant Smilla och jag busade i snön.


 


 

Skönt att rulla sig i snön


 

När vi kom hem, var vi så trötta att vi la oss och somnade sedan gott båda två.

Av kimsdogblogg - 24 januari 2012 19:01

   


Kottar är goda, tycker jag.

Av kimsdogblogg - 21 januari 2012 19:13

     

Häromdagen skulle jag undersöka ett ljus, som stod i botten på en stor glasvas, som matte ställt på golvet. Jag stoppade ner nosen och mitt huvud fastnade i vasen, precis som Emil i Lönneberga. Hur jag än slängde med huvudet, kom jag inte loss. Jag kände hur det började bli lite snålt med luft och fick nästan panik. Som tur var såg husse min belägenhet och försökte hjälpa mig, men han fick inte loss vasen. Då ropade han på matte och med förenande krafter lyckades de få loss mig genom att husse drog i vasen och matte i mig.


 

Puh, det var nära! Numer står den vasen på en hylla högt upp. Märkligt nog var de inte alls arga på mig. De verkade bara glada och lättade efteråt.


Förövrigt påstår matte att hemmet har förvandlats på samma sätt, som när människor får små barn. Allting har flyttats uppåt eller plockats undan. Alla farliga elsladdar har tagits bort. Som exempel kan jag meddela att vi inte längre har någon mysbelysning i hallen och mattes plattång har fått läggas undan och tas endast fram vid behov. Hårborsten ligger i en hylla högre upp. Vidare har bränslet till vår rökfria braskamin fått ställas i skåpet i ställe för att stå vid spisen. Katterna får numera hoppa upp på diskbänken för att komma åt sin matskål. Alla skor står i en hylla innanför den hallen, där jag brukar vara när jag är ensam eller ska vila. Inga krukväxter står numera på golvet.


Matte säger att så småningom, när jag blir stor, kommer allt att återvända till ursprunget. Back to basic, liksom!



Av kimsdogblogg - 19 januari 2012 17:44

   


Matte säger att jag har överskottsenergi ibland, så därför försöker hon att tillfredsställa mitt lekbehov genom att leka med mig. Men ibland har hon annat för sig och då får jag leka själv. Tänkte visa er mina kära leksaker.


 

Från vänster:

Benny Bäver som är härlig att ruska på

Ett grovt hamparep som matte och jag ofta har dragkamp med (hade ett till med vacker färg, men det är borta)

Två tennisbollar som man kan jaga och tugga på

Mattes trasiga toffel, som jag fixat själv

En babyboll/leksak som matte köpt på IKEA

En gummihantel som piper (först blev jag rädd när den pep, men nu är det bara roligt)

En tuggpinne i hassel som inte smular (matte har själv gjort den till mig)

Ett tuggben (jag har ett till, men vete tusan var det tog vägen???)


 

 

 

Sist lite idolbilder


Kram!

Av kimsdogblogg - 17 januari 2012 18:41

   


Min mamma (som jag älskar) lärde mig innan jag flyttade hemifrån, att det är viktigt med renlighet. ”Är man bara hel och ren...” sa hon alltid.


Så jag försöker att tänka på det hon lärde mig, men det finns faktiskt flera sätt att använda en borste.


 

 

 


Av kimsdogblogg - 16 januari 2012 09:42

   


Jag har hört att man kan få medaljer för visad hjältemod, när man räddar livet på en människa. Det här läste jag i en tidning:

Du kan också vara en hjälte

Vi fortsätter leta hjältar. Att skriva om det goda och lyfta fram bra exempel är viktig journalistik. Vardagshjältar inspirerar andra att också göra en insats och förhoppningsvis blir Sverige då ett lite bättre och varmare land att leva i.


Därför har jag bestämt att det ska bli mitt närmaste mål. För att träna ska jag vara uppmärksam på risker, som kan finnas i den allmänna, dagliga livsföringen och nu i morse, när husse hade gått till jobbet och matte inte hade hunnit hem från sitt nattpass, såg jag min stora chans att göra en insatts. Men jag fick vara snabb, för jag hade bara ca ½ timme på mig.


En snäll tant, Anki (http://ankistankar.blogspot.com/) har skrivit att min matte är klok, men hon skulle bara veta. Matte har länge hasat runt i ett par gamla, slitna tofflor, som är så utgångna att de har blivit för stora, vilket gör att hon väldigt ofta snubblar, särskilt när hon går i trappan. Risken att hon ska ramla och skada sig allvarligt är överhängande - man har ju hört talas om risken för äldre att bryta lårbenshalsen. Trotts detta uppenbara hot mot hälsan, är hon för snål att köpa nya så länga de gamla håller ihop.


Således har jag nu, när jag fick chansen, i lugn och ro sett till att tofflorna inte längre är användbara.


 

PS När det börjar bli dags för utdelning av hjältemedaljen kan jag nås via bloggen.


   

Puss o kram!

Kim

Av kimsdogblogg - 15 januari 2012 16:09

  Jag håller på att bygga upp mitt kontaktnät. Det är viktigt med vänner, säger matte, så jag jobbar på det.

   


Först har vi min allra närmaste kompis, tant Smilla. Hon är ganska gammal och är inte vidare snabb i skogen. Men det passar mig utmärkt, jag håller på att träna upp min snabbhet, så än så länge får hon duga som sparringspartner. Vi delar dessutom rum hemma hos mig ibland, eftersom hon är hos oss ganska ofta.


   

Sen har vi Simson. Han är faktiskt en avlägsen släkting till mig, han är nämligen en blandning av border collie, berner sennen och labrador. Han är jättetuff, jättesnabb och jättesnäll. I går var vi ute i skogen och där kom det en älg springande. Då kändes det tryggt att vara med Simson. Det är mattes son Klas (han på bilden), som äger honom, så vi kan säkert träffas ofta.


 


Sen finns det några konstiga djur hemma hos oss. Det är inga riktiga hundar och de verkar inte så intresserade av att leka, de ligger mest och slöar hela tiden. Och inte är de speciellt hövliga heller, ingen av dem har kommit fram och presenterad sig ordentligt ännu.

Av kimsdogblogg - 13 januari 2012 16:04



Oj, förlåt, det var verkligen inte meningen! Det bara blev så.


 


 

Bäst att ta det lugnt. Jag satsar på att bli en toffelhjälte i stället.


Kram

Kim

Skapa flashcards