Alla inlägg under juli 2012

Av kimsdogblogg - 23 juli 2012 08:53

   

En äldre dam med gångsvårigheter och en dito liten hund tittade på oss, när vi tränade agillity (eller hur det nu ska stavas).


 

 

Hon berättade att den lilla hunden var 17½år. Oj, säger jag bara! Det är respekt det! Hon berättade också att han aldrig lärt sig någonting, han kunde verken sitta eller ligga. Pyttsan! Elementärt! Det lärde jag mig första veckan hos matte.


 

Men Ia (Ingela), som är instruktör, tog tag i det och vips så satte han sig och gick genom tunneln. Den äldre damen blev så rörd, att hon grät.


Min matte gråter aldrig, när jag gör så, hon skrattar på sin höjd.

Av kimsdogblogg - 12 juli 2012 15:44


   

I går hände roliga saker. Matte och jag åkte till en tjej, som hade får och höll på med vallning – och jag fick också pröva.


 

 

 

Först fick jag bara titta på, när de andra höll på. Men sen var det min tur. Jag fattade jag inte riktigt varför vi gick efter fårskallarna, jag brukar ju inte få jaga djur, men nu var det tydligen tillåtet. Här ser man matte, som visar hur man ska göra.


 

  

 

Men så gjorde jag ett försök och konstigt nog så berömde matte mig. Trots att jag lyckades lite sämre en gång. Jag fick inte flocken samlad, utan spred ut dem. Men matte var glad ändå.  


Tyvärr sa fårtjejen att det fick räcka första gången. Jag hade gärna försökt igen.

Av kimsdogblogg - 10 juli 2012 19:47

 

   

Nyligen var vi på sjön med mattes gren av släkten. Jädra, va roligt vi hade!

   

 

Först åkte vi ut på sjön i en motorbåt, och undan gick det. Matte var ganska inponerad av att jag inte var rädd för att flyga fram över vattnet; men jag är inte rädd för något. Det ska möjligen vara får då.


 

 

 

 

   

 

Sen la vi till vid en strand där jag och de andra ungarna lekte. En av de vuxna hade med sig en liten radiostyrd båt, som var otroligt snabb, det gick inte att simma ikapp den även om jag försökte, må ni tro. Men på land var jag aningen snabbare, så jag jagade den från stranden och höll nästan på att klippa den flera gånger.


 

 

 

 

Sen var jag ju tvungen att skaka av mig allt vatten och rulla mig i sanden.


 

 

 

Sen lärde jag mig att gräva i sanden. Mattes människovalp, Moa, visade mig och jag fattade snabbt galoppen. Jätteskojigt! Det blev ganska sandigt i munnen.


Mot kvällen gick vi och åt i Trosa. Där fanns en restaurang med det marina namnet Fyren, som tillät hundar på uteserveringen och en sån här skön kväll ville ingen sitta inne.


 

Efteråt fick Moa spelet och klädde ut mig i lilltjejens mössa, kände mig ganska löjlig. Inte klokt vad hundar ska stå ut med.

   

Man är väl en cool BC, vet jag.

Skapa flashcards