Alla inlägg under januari 2014

Av kimsdogblogg - 31 januari 2014 06:51

 


Här om dagen gjorde jag mig ”persona non grata”. Matte hade tagit den långa linan för att jag skulle kunna springa relativt lös, fast under kontrollerade former, när vi gick på vår lilla, glest trafikerade väg. Jag har ju min benägenhet för att valla allt som rör på sig och bilar är inte undantagna om jag får tillfälle.


Då kom postbilen, den gula smörklicken, och jag stod stilla intill matte, eftersom hon sa att jag skulle göra så. Men när den hade passerat och var en bit bort, släppte mattes fokusering och jag såg min chans - jag drog i väg efter bilskrället. Jag visst ju inte att matte hade en ögla av linan runt ena benet och att hon stod på en isfläck. Det visste inte matte heller. Följden blev att matte gjorde en vacker vurpa. Det hjälpte inte att jag gjorde allt för att trösta och be om förlåtelse. Aj, aj, aj, va hon var arg på mig.


Sen dess klagar hon på en sträckning i ena ljumsken och svårt att gå i rask takt. Det gör hon, tror jag, bara för att jag ska få dåligt samvete.

Av kimsdogblogg - 29 januari 2014 19:11

Det blir långa promenader för mig just nu, matte har bestämt sig för att bibehålla sin goda kondition. Så då är det bara för mig att hänga med. Men det gör jag så gärna.

     

Som vanligt håller jag pälsen i trim genom att rulla mig i vit snö. Kliar dödsskönt på ryggen. De senaste dagarna har det blåst kuling här, sådet är inte lätt att hålla frisyren i styr.

   

Här finns gott om ”rabbisar” (kaniner), man ser spår efter dem överallt. Kul att spåra, ska ni veta.

 

Jag återkommer inom kort med mera från utposten Hellvi på Gotland.


Av kimsdogblogg - 19 januari 2014 19:59


Det har blivit lite dålig uppdatering här, för matte har aldrig tid att hjälpa mig logga in. Vi håller ju på att flytta. Men hon fick trots detta lite tid över.


 

Kolla vad hon har lärt mig: Att gå på låda. Inte som katter gör, utan att stå på lådan. Först går jag i den. Än så länge klarar jag två ben, men tre går skapligt också. Sedan ska det bli alla fyra.


Sen vänder matte på lådan och då går det bättre. Titta bara, först två ben,

 


   sen tre

 


och slutligen – daadaaa! - alla fyra.

 


Allt detta med hjälp av lite godis. Om jag går att muta? Jaja minsann!

Av kimsdogblogg - 6 januari 2014 10:19


 
 

Matte har uppfostrad mig i den sanna svenska religionsfriheten, som innebär frihet från religion. Men det behövs egentligen inte för jag kan bilda mig en egen uppfattning nämligen: Om kyrkan tycker jag inte.


Varje gång jag hör kyrkklockorna ylar jag, för att visa mitt missnöje. Hör själva hur jag uttrycker mig!

Av kimsdogblogg - 2 januari 2014 18:40

Matte var snäll och fixade så vi kunde vara långt ute i obygden på nyårsnatten vid tolvslaget, där det var lugnt och tyst.


 

Men vad hjälper det, när en del människor inte fattar att nyårsafton är kl 24.00 och det är då man smällar raketerna och ingenting annat. Trots att det är 2:a januari i dag, så smäller det runt ikring här. Man vågar ju inte gå ut.


 

Undrar om de begriper hur dåligt vi skotträdda hundar mår, när de roar sig med sina dumheter. De kunde väl begripa att de skadar oss. Jag får hjärtklappning och börjar att hyperventilera. Känns som hjärtat skulle stanna, när som helst. Om jag ändå kunde komma undan.

Skapa flashcards